Site Logo
تجربـہ بهترین قیمت و رضایت!

شما در حال حاضر وارد حساب کاربری خود هستید:

شما در حال حاضر وارد حساب کاربری خود هستید:

تجربـہ بهترین قیمت و رضایت!

دلایل ترکیدن باتری خودرو چیست ؟

مشخصات باتری مناسب برای خودرو از مهمترین نکاتی است که در مورد یک باتری باید به آن توجه داشت. سیستم برق اتومبیل بخش مهمی از انرژی مورد نیاز را تولید کرده و تجهیزات و وسایل مورد نیاز را تغذیه می‌کند. سیستم برق از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که باتری یکی از آن‌ها بوده و توانایی شارژ و دشارژ در زمان‌های مورد نیاز را دارد اما باتری به دلیل ساختاری که دارد می‌تواند در معرض آسیب قرار گیرد و در پی آن مشکلاتی مانند ترکیدن ایجاد شود. دلایل ترکیدن باتری خودرو مختلف است اما به طور کلی شما می‌توانید با رعایت یک سری از مسائل از این اتفاق جلوگیری کنید.

دلایل ترکیدن باتری خودرو کدام هستند؟

باتری‌های اتومبیل توان تولید ۱۲ ولت را دارند. باتری‌های اسید- سرب دارای ۶ بخش هستند که هر کدام از آن‌ها توان تولید ۲ ولت را دارد. در هر بخش یک صفحه سربی وجود دارد که درون اسید سولفوریک قرار گرفته‌اند. برای تولید برق این صفحات سربی باید با این اسیدها واکنش نشان دهند. بعد از تولید برق و در جریان این فرآیند گاز هیدروژن تولید می‌شود. این گاز درون محفظه‌های باتری جمع می شوند و با کوچکترین جرقه می‌توانند دچار انفجار شوند. انفجار ناشی از هیدروژن می‌تواند بسیار خطرناک باشد از همین رو باید به خوبی از عواملی که منجر به این اتفاق می‌شوند جلوگیری کرد.

مشخصات باتری مناسب برای خودرو

۱. ایراد در سیستم شارژ خودرو

تحت شرایطی ممکن است که احتمال انفجار در باتری بیشتر شود، در صورتی که شارژ انجام شده توسط سیستم شارژ بیش از اندازه مورد نیاز باشد هیدروژن تولید شده بیشتر خواهد بود و همین امر موجب تراکم بیش از حد این گاز در محفظه می‌شود. به علاوه این، افزایش بیش از اندازه گاز هیدروژن می‌تواند شبکه توری مربوط به صفحات داخل باتری را از بین ببرد و دلیلی برای اتصال کوتاه شدن و ایجاد جرقه شود. این اتفاقات از جمله دلایل ترکیدن باتری خودرو است.

۲. هر نوع جرقه یا آتشی که از بیرون اتومبیل به باتری برسد

هر نوع آتش یا جرقه‌ای که از بیرون باتری به آن برسد می‌تواند موجب ترکیدگی شود. حال ممکن است که این جرقه خارج از اتومبیل شکل گرفته باشد و هر طریقی به باتری برسد. عوامل زیر می‌توانند موجب انفجار در گاز هیدروژن باتری شوند.

جرقه‌های استاتیک

شعله آتش

آتش سیگار

جرقه‌های به وجود آمده از برخورد اجزای فلزی به ترمینال‌های باتری که باعث اتصال کوتاه می‌شوند

شل‌ شدن اتصالات باتری

خوردگی کابل‌ها

۳. بالا بودن دمای هوا

گرمای هوا می‌تواند موجب افزایش تولید گاز هیدروژن درون باتری شود. همین اتفاق می‌تواند یکی از دلایل ترکیدن باتری خودرو باشد، هرچند که اگر جرقه و آتشی در کار نباشد اتفاقی رخ نمی‌دهد اما باید دقت داشت که باتری و اتومبیل می‌توانند ایجاد جرقه کنند.

باتری به باتری

۴. عمر باتری به اتمام رسیده باشد

وقتی که عمر باتری به اتمام می‌رسد مواد موجود در آن خراب شده و در صفحات جمع شونده رسوب می‌کنند. این اتفاق می‌تواند اتصال کوتاه را به همراه داشته باشد که جرقه‌های ناشی از آن توان ایجاد انفجار در باتری را دارند. با بالا رفتن عمر باتری کاهش سطح مایع درون آن یک امر طبیعی است. این اتفاق منجر به این می‌شود که صفحات درون محفظه با هوا تماس داشته و تغییر شکل دهند. تغییر شکل دادن صفحات باعث برخورد آن‌ها با یکدیگر می‌شود که اتصال کوتاه را در پی خواهد داشت. اتصال کوتاه یکی از مهم‌ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو است.

۵. روشن کردن ماشین

در زمان استارت زدن خودرو، باتری وارد مدار خواهد شد و یک بار بر روی آن قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی اگر باتری معیوب باشد یا عمر آن به اتمام رسیده باشد مشکل ساز خواهد شد. اما از دیگر دلایل ترکیدن باتری خودرو در این شرایط خوردگی صفحات داخلی باتری و خراب بودن باتری از کارخانه است. همچنین اگر سطح الکترولیت درون باتری پایین باشد اتصال کوتاه می‌توانند موجب انفجار در باتری شود.

۶. خرابی باتری از کارخانه

وجود هر نوع ایراد در سیستم برق، شارژ و باتری می‌توانند یکی از دلایل ترکیدن باتری خودرو باشد. این نوع خرابی‌ها با ایجاد اتصال کوتاه می‌توانند جرقه بزنند و موجب انفجار شوند. از همین رو اگر احساس می‌کنید که باتری اتومبیل مشکل دارد بهتر است به صحت و سلامت آن را بررسی کرده تا از عواقب احتمالی آن جلوگیری کنید.

۷. نقص در دریچه های خروج گاز هیدروژن

گاز هیدروژن تولید شده درون محفظه باتری از طریقه دریچه‌های آن خارج می‌شود. حال اگر دریچه‌ها دارای مشکلی باشند گاز هیدوژن درون محفظه دچار انبساط شده و همین امر می‌تواند باعث جرقه زدن شود. این جرقه در نهایت منجر به انفجار در باتری خواهد شد.

۸. انفجار بر اثر جمع شدن بخار آب

بخار آب هم می‌تواند باعث انفجار در باتری شود. بخار آبی که از جمع شدن الکترولیت در حال جوش تشکیل می‌شود می‌تواند در نهایت منجر به ترکیدگی در باتری شود. همچنین امکان دارد زمانی که اتصال کوتاه در پایانه‌های باتری رخ داده، الکترولیت بیش از حد مجاز گرم شود و محیط را برای انفجار باتری در محفظه فراهم کند.

از انفجار باتری جلوگیری کنید

برای این‌که از انفجار باتری جلوگیری کنید باید به صورت دوره‌ای آن را بررسی کنید تا بتوانید از هر نوع اتفاق احتمالی جلوگیری به عمل آورید. در صورتی که باتری یا کابل‌ها کثیف باشد می‌تواند موجب اتصال کوتاه شود. هرگونه اتصال کوتاه جرقه زنی را در پی خواهد داشت که می‌تواند یکی از دلایل ترکیدن باتری خودرو باشد. همیشه سطح الکترولیت را بررسی کنید تا در صورت مناسب نبودن اندازه آن مشکلی رخ ندهد.

سخن آخر

انفجار باتری یک اتفاق خطرناک است که می‌تواند آسیب‌های جدی به اتومبیل همچنین افرادی که در اطراف خودرو هستند وارد کند. هر چند که اگر اتومبیل شما دارای باتری اسید سرب نیست چنین مشکلی کمتر در آن رخ خواهد داد و نیازی نیست تا نگران آن باشید اما باید به خوبی از دلایل ترکیدن باتری خودرو با خبر باشید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.// فروشگاه بست اند //