Site Logo
تجربـہ بهترین قیمت و رضایت!

شما در حال حاضر وارد حساب کاربری خود هستید:

شما در حال حاضر وارد حساب کاربری خود هستید:

تجربـہ بهترین قیمت و رضایت!

یاتاقان و یاتاقان زدن چیست؟

دلایل یاتاقان زدن خودرو

یاتاقان (به انگلیسی: bearing) به بالشتک‌هایی گفته می‌شود که میل‌لنگ را روی بدنه موتور نگه می‌دارد و همچنین محل اتصال دسته شاتون به میل‌لنگ بر روی آن قرار دارد. یاتاقان از قسمت‌های بسیار مهم مکانیزم‌های چرخشی می‌باشد چون باعث کاهش و یا حتی حذف اصطکاک بین فلزات می‌شود که رکن اصلی در انجام این کار توسط فیلم روغنی که بین دو سطح ایجاد می‌شود انجام می‌گیرد.

اگر این لایه روغن از بین برود تماس بین فلز با فلز به صورت مستقیم اتفاق می‌افتد که باعث اصطکاک و تولید حرارت شدید می‌شود این افزایش حرارت به قسمت‌های مختلف موتور و به خصوص قسمت‌های متحرک موتور آسیب جدی می‌زند. این آسیب بر روی یاتاقان به این صورت است که با افزایش حرارت خواهند سوخت و دیگر قادر به کاستن از اصطکاک بین شاتون و میل‌لنگ نیستند، اصطلاح یاتاقان زدن معادل این اتفاق است که به عنوان سوختن یاتاقان بیان شد.

دلایل یاتاقان زدن خودرو

وظایف یاتاقان

  • یاتاقان به کمک روغنی که همواره با آن در تماس است وظایف زیر را انجام می‌دهد
  • تنظیم لقی عمودی بین میل‌لنگ و سیلندر
  • کم کردن اصطکاک بین میل‌لنگ و سیلندر و جلوگیری از خورده شدن آنها
  • خرابی یاتاقان دلایل متعددی دارد که در زیر به تعدادی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن یاتاقان اشاره می‌کنیم.

دلایل یاتاقان زدن خودرو

خرابی ناشی از جازدن

نصب و جا انداختن یاتاقان و تشخیص یاتاقان ثابت و متحرک و محل هر کدام بسیار مهم می‌باشد و باید توسط افراد متخصص انجام شود همچنین زمانی که رینگ داخلی یاتاقان غلتش استوانه‌ای به خوبی در رینگ خارجی آن جا زده نشود می‌تواند سبب آسیب شود. شیارهای غیرعادی روی یاتاقان ناشی از پیشبار مخربی است که از جا زدن خیلی محکم یاتاقان و یا تنظیم غیر دقیق روی محور می‌باشد

آلودگی

اگر ذرات خارجی روی سطح یاتاقان قرار بگیرند باعث خستگی زود رس در یاتاقان می‌شود و به دلیل ایجاد سایندگی باعث کاهش عمر یاتاقان می‌شود. آلودگی می‌تواند از عوامل همچون: گرد و خاک ـ خورده فلز قطعات داخل دیگر موتور ـ روغن و روانسازهای آلوده و نامناسب باشد.

خوردگی

خوردگی یاتاقان متحرک به شکل‌های مختلفی ایجاد می‌شود و از نشانه‌های آن ایجاد سر و صدا یاتاقان به نحوی غیر عادی می‌باشد. خوردگی ممکن است به دلیل آب بندی نامناسب در برابر رطوبت و بخار آب، روان سازهای حاوی اسید و یا محیط نامناسب نگهداری یاتاقان در انبار ایجاد شود. خوردگی که سطح یاتاقان را خراب می‌کند در سطوحی اتفاق می‌افتد که انطباق آن‌ها با سایر سطوح به صورت آزاد می‌باشد. حرکت‌هایی که در چنین سطوحی رخ می‌دهد باعث سایش می‌شود و در نتیجه حرکت یاتاقان را کند می‌کند و به سطح محور آسیب می‌رساند. // فروشگاه بِست اِند//

فهرست مطالب